Siirry sisältöön

Oulu

Diakin pohjoisimman kampuksen koulutus- ja TKI-toiminta kohdentuu Pohjois-Pohjanmaan lisäksi myös Kainuun ja Lapin maakuntiin. Koulutuksiin hakeutuu opiskelijoita koko Pohjois-Suomen alueelta, ja Diak on alueellaan vetovoimainen terveys-, sosiaali- ja kirkon alan kouluttaja.  

Keskeiset yhteistyökumppanit 

  • Oulun kaupunki (opetus/koulutus, käytännön harjoittelut, hankeyhteistyö, kehittäminen) 
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri (opetus/koulutus, käytännön harjoittelut, hankeyhteistyö, kehittäminen) 
  • Oulun diakonissalaitos ODL (hankeyhteistyö, kehittäminen, käytännön harjoittelut) 
  • Caritas (opetus/koulutus, käytännön harjoittelut) 
  • Oulun hiippakunta (koulutus, kehittäminen, hankeyhteistyö) 
  • Oulun evankelis-luterilainen seurakuntayhtymä (opetus/koulutus, käytännön harjoittelut, hankeyhteistyö, kehittäminen) 
  • järjestökenttä (opetus/koulutus, käytännön harjoittelut, hankeyhteistyö, kehittäminen) 
  • alueen korkeakoulut: Oulun yliopisto, Lapin yliopisto, Oamk, Kamk, Centria, Lapin amk 
  • toisen asteen oppilaitokset: SDO, Osao 
  • saamelaisalueen toimijat: Saamelaisalueen koulutuskeskus, Saamelaiskäräjät sekä SámiSoster ry) 

Verkostot 

Diak on mukana useissa alueellisissa kehittämisverkostoissa ml. Pohjois-Pohjanmaan Sote-verkosto, Pohjois-Pohjanmaan liiton koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisryhmä sekä POPhyten osallisuusverkosto.   

UArctic (University of Arctic)  -verkoston jäsenyyden myötä Diakin rooli on erityisen merkittävä NorthernNursingEducation Networkin toiminnassa (mm. tuleva hoitotyön koulutukseen liittyvä kansainvälinen kesäkoulu). 

Nostot hanketyöstä vuonna 2020  

Oulun-kampuksen hankeyhteistyö eri toimijoiden kanssa on monipuolista ja ulottuu Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin maakuntiin. Vuonna 2020 pohjoisessa oli käynnissä 17 erilaista hanketta.  Uusia hankkeita käynnistyi erityisen paljon vuonna 2020.  

Oulunkampus on profiloitunut hanketoiminnassaan erityisesti osallisuuden vahvistamisen, lasten ja nuorten hyvinvoinnin, työkykyisyyden sekä työssä jaksamisen edistämisen, yhteiskehittämisen, koulutusviennin, koulutuksen tasa-arvon edistämisen ja osallisuuden vahvistamisen teemoihin.  

Diakilla on alueellaan merkittävä rooli aloitteentekijänä ratkaisujen löytämiseksi viheliäisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin mm. korkeakoulutuksessa aliedustettujen ryhmien (maahanmuuttajat, romanit, saamelaiset) koulutuspolkujen sujuvoittamiseen ja hävikkiruuan hyödyntämisen järkiperäistämiseen. 

Diak tarttuu pohjoisessa rohkeasti yhteiskunnan hiljaisiin signaaleihin ja hakee sopivat yhteistyökumppanit ratkaisuhakuiseen kestävään ja pitkäjänteiseen alueelliseen kehittämiseen, jossa keskiössä on ihmisten hyvinvointi.  

Esimerkkejä Oulun-kampuksen hankkeista